Projekty
V roce 2027 uplyne 1030 let od mučednické smrti svatého Vojtěcha. Spolek SVATÁ LUDMILA připravuje k tomuto datu projekt Svatý Vojtěch 1030 let. Zároveň se spolek zapojil do mezinárodní snahy vytvořit Stezku sv. Vojtěcha.

Stezka sv. Vojtěcha by měla:
• oživit a propojit kulturní a duchovní dědictví Evropy
• nabídnout poutníkům, turistům i místním jedinečný prostor propoznání a spočinutí
• rozvíjet udržitelný cestovní ruch a posilovat spolupráci mezi regiony
Co bude cesta nabízet:
· značené pěší a cyklistické trasy
· návštěvu významných historických a poutních míst spojených se sv. Vojtěchem
· zážitky v přírodě i kulturní program v partnerských obcích
· možnost krátkých výletů i dlouhých poutí
· prostor pro duchovní prožitek, odpočinek i poznání
· evropský světec
· první Čech studující v zahraničí
· zakladatel prvního mužského kláštera
· druhý patron české země
· misionář
· mučedník
Osudy pražského biskupa, který se jako první Čech vydal na sklonku 10. století na studie do zahraničí a jenž tak získal pro výkon svého úřadu vpravdě evropskou dimenzi, jsou doposud fascinující. V jeho životním příběhu můžeme sledovat oddanou službu církvi, ambiciózní, ovšem do jisté míry neúspěšnou kariéru biskupa, vnitřní zápasy, které sváděl sám se sebou a kvůli kterým opouštěl diecézi a českou zemi, službu v pruské misii, kde nakonec umírá jako světec, zavražděn. Za svůj poměrně krátký život (dožil se zřejmě jednačtyřiceti let) procestoval Evropu a působil v několika klášterech. Jeho jméno se po Evropě používá v několika obměnách a tradice úcty k němu existuje třeba v Polsku, Maďarsku, Německu nebo Itálii.
Projekt Svatý Vojtěch 1030 let chce spolek Svatá Ludmila uchopit z několika pohledů, které se vzájemně prolínají. V čem byl totiž Vojtěch výjimečný? V čem nás dosud inspiruje? Jaký příběh o něm můžeme vyprávět?
· Svatý Vojtěch jako historická postava
– příběh pražského biskupa, prvního Čecha studujícího v zahraničí, zakladatele kláštera na pražském Břevnově, díky čemuž se formující se český stát zařadil po bok vyspělých křesťanských států
· Svatý Vojtěch jako světec
– příběh počátků křesťanství u nás, mučedník a světec
· Svatý Vojtěch jako Evropan
– působení Vojtěchav Praze, v českém státě, po celé Evropě (Polsko, Maďarsko, Německo, Itálie)
Ve spolku SVATÁ LUDMILA bychom rádi uspořádali u příležitosti výročí svatého Vojtěcha tyto akce:
· mezinárodní konference ve spolupráci s Univerzitou Karlovou
· monografie (vydá nakladatelství Lidové noviny)
· přednášky na svatovojtěšských místech (ve spolupráci s UniverzitouKarlovou)
· putovní výstava v Česku i po Evropě (ve spolupráci s Českýmicentry)
· Svatovojtěšská poutní stezka Česko-Polsko
· kniha Poutní místa sv. Vojtěcha ve Středočeském kraji
· poutní místo Zelená Hora (s kostelem sv. Vojtěcha) – výstava, koncerty
· obnova svatovojtěšských mší po ČR
· programy na půdě Senátu PČR
· programy pro rodiny s dětmi na svatovojtěšských místech atd.
Předběžný harmonogram:
r. 2023: oslovení partnerů k převzetí záštit a s nabídkou zapojení do projektu(oslovení partnerů v Polsku, Německu, V4)
r. 2024: koordinace a příprava aktivit s partnery
r. 2025–2026: příprava výročních akcí, žádání o finance na akce
r. 2027: hlavní výroční akce
Realizace:
· spolek Svatá Ludmila jako koordinátor a iniciátor aktivit
· organizační tým se zastoupením institucí, historiků a odborníků nadané téma
Organizace, které již spolupráci potvrdily:
· Svatá Ludmila, z. s.
· Středočeský kraj
· Univerzita Karlova
· Břevnovský klášter
· Matice sv. Jana Nepomuckého
· Družstvo sv. Jana Nepomuckého
· Levý Hradec
· Libice nad Cidlinou
Život svatého Vojtěcha
Syn knížete Slavníka Vojtěch byl odmala předurčen k církevní kariéře a dostalo se mu výjimečnému vzdělání. Je prvním Čechem, o němž je známo, že vycestoval za studiem do zahraničí – a to do církevní školy v Magdeburgu, která v té době patřila ke špičkovým evropským intelektuálním centrům. Vojtěch zde od místního arcibiskupa získal své druhé – v zahraničí známější – jméno Adalbert.
Po návratu domů byl Vojtěch pro své vzdělání jasným kandidátem na druhého správce teprve nedávno vzniklé pražské diecéze. Jako biskup nebyl Vojtěch ovšem příliš úspěšný. Snad za to mohla jeho osobní horlivost, snad méně chápavá povaha. Jisté je, že Vojtěchovy ambice zřejmě nebyly malé, což mohlo vést k řadě konfliktů. Vojtěch je řešil tím, že ve chvíli největší bezradnosti ze svou diecéze utíkal. V duchu legend zcela přirozeně unikal za křesťanštějším životem v římských klášterech, z pohledu dobového kanonického práva ovšem zcela nepatřičně opouštěl svěřené ovečky, o něž měl pečovat i za cenu vlastního nepohodlí nebo ohrožení na životě.
Napoprvé ještě údajně Vojtěcha přimělo k návratu poselstvo z Čech. Biskup dostal, oč žádal – potvrzení kanonických práv svého úřadu, patřičně odevzdávané desátky, a dokonce snad i první mužský klášter v Čechách na Břevnově, který mohl ukojit jeho zájem o zbožnější život. I pak ale nastávaly spory, které vedly k tomu, že Vojtěch zemi opustil znovu, tentokrát definitivně.
Vojtěcha čekal osud exulanta. Už předtím ale prý zvládl procestovat bezmála celou tehdejší křesťanskou Evropu, aby nakonec nový smysl života našel jako misionář mezi pohany. Ani na tomto poli ovšem z dnešního pohledu příliš neuspěl a nakonec se stal nešťastnou obětí své snahy obrátit na křesťanství Prusy. Ti jej23. dubna 997 zavraždili. Z pohledu dobového křesťanství ale získal vyhnaný pražský biskup nejvyšší odměnu – mučednickou korunu šiřitele víry.